Het dagelijks bestuur van de EU wil de energiebelasting drastisch hervormen met het oog op het klimaatbeleid. Het voorstel van eurocommissaris Algirdas Semeta (Belasting) houdt onder meer in dat de taks die lidstaten heffen op stroom en brandstof niet meer gebaseerd wordt op de verbruikte hoeveelheid, maar op de CO2-uitstoot en de energiewaarde. De belasting op biobrandstof zou daardoor dalen maar de minimumtaks op diesel zou stijgen.
De Duitse minister van Verkeer Peter Ramsauer laat in het blad Der Spiegel geen spaan van dit voornemen heel. ,,De regelwoede uit Brussel moet ophouden”, zegt hij.
Voorbarig
Volgens een woordvoerder van de Europese Commissie is het echter voorbarig om te denken dat de Duitse dieselprijs omhoog gaat door de voorstellen van Semeta. In Duitsland wordt diesel al vrij zwaar belast, zodat de nieuwe Europese minimumtaks niet tot een hogere belasting leidt.
De Europese Commissie kan de regels voor energiebelasting alleen veranderen als alle EU-lidstaten daarmee akkoord gaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl